Mojstri volana

precej dobesedno.
Vsak, ki je že kdaj sedel na vozniškem sedežu avtomobila [1]in je temu posvetil nekaj časa ve, da je hitra vožnja psihično precej zahtevna. Nekatere manj pozorne [2]občasno sem med njimi  lahko že menjanje postaj na radiju ali urejanje ventilacije zamoti dovolj, da zavijugajo po cesti ali naredijo kakšno hujšo napako.
Kako pa je s tem v vrhu motošporta, pri sami kraljici dirkanja – Formuli 1 – kjer se hitrosti gibljejo do navadnim smrtnikom skoraj nepredstavljivih, kjer vožnja skozi dolg ovinek traja od nekaj desetink do ene sekunde in kjer je vozniku najmanjša izguba pozornosti lahko usodna?
Lahko bi rekli:”Pa saj vozniki v F1 v svojih bolidih nimajo drugega kot volan in pedala” kar pa žal ni res. Poleg tega, da morajo skrbeti za čimboljši čas, paziti na vse svoje nasprotnike, ki lahko vozijo tudi do nekaj decimetrov stran, načrtovati taktike prehitevanja, pravih linij, paziti na kakšne nepredvidljive ovire, vsake nekaj sekund prestavljati in se držati mnogo drugih osnov, morajo obvladati precej zahteven multifunkcijski volan.
Spodnji zapis je preveden in prirejen iz članka, oziroma intervjuja z še ne preveč uspešnim in novopečenim F1 voznikom moštva Lotus, Karunom Chandhokom, ki je razložil funkcionalnosti gumbov na volanu bolida Formule 1.
Po številkah so razloženi gumbi na sliki:
http://www.shrani.si/f/1N/9r/46yrVE7N/volangumbi.jpg

  1. Običajne prestavne ročice (ena za prestavo višje, druga za nižje), kot jih najdemo tudi v nekaterih boljših avtomobilih, pred kratkim pa so bile prepovedane v rally dirkah.
  2. Namesto obratomera se uporablja 15 LED lučk (5 rdečih, 5 modrih in 5 zelenih). Ko gorijo čisto vse mora voznik prestaviti prestavo višje.
  3. Številka trenutne prestave.
  4. Gumb za komunikacijo z moštvom v boksih. Dirkaču od tam med dirko sporočajo podatke o avtomobilu, o temperaturi motorja, zavor, njegovi uvrstitvi, taktiki ipd.
  5. Prikazovalnik izmerjenega časa izpisuje čas prevoženega kroga ali dela kroga.
  6. Gumb za nastavitev položaja sklopke, ki ga kalibrirajo po ogrevalnem krogu.
  7. Gumb za omejitev hitrosti v območju boksev. To blokado dirkači ponavadi aktivirajo že malce pred črto, ki označuje začetek omejitve, saj za vsak kilometer/uro, ki ga prekoračijo dobijo račun za 200€.
  8. Trije gumbi (“10x”, “1x”, “Acknowledge”), ki se uporabljajo za izključitev senzorja, ki preneha delovati ali prikazuje napačne podatke. Inženirji v ekipi s telemetrijo ugotavljajo podatke o avtomobilu med samo dirko. Če zataji kakšen senzor ga mora dirkač izklopiti. Torej za senzor številka 47 pritisne na tipko “10x” štirikrat, na tipko “1x” sedemkrat in nato gumb “Acknowledge”. S tem gumbom se spreminja tudi zapis na zgornjih zaslonih, ki lahko poleg hitrosti in časa prikazujeta tudi temperature in podobno.
  9. Gumb za taktiziranje ob prihodu varnostnega avtomobila. Po pravilih dirkači za varnostnim avtomobilom ne smejo takoj v bokse. Ob pritisku na gumb se jim na volanu izpiše minimalen čas, ki mora preteči do dovoljenega postanka. Držijo se tistega časa, nato pa lahko odidejo v bokse. [3]Upam, da sem tega razumel prav.
  10. Trije gumbi za nastavitev diferenciala. Eden nastavlja zaklepe elektronike ob vstopu, eden ob vožnji skozi in tretji ob izstopu iz ovinka. S tem voznik uravnava uravnoteženost bolida na progi.
  11. Gumb za nastavitev sklopke. Glede na zdrs sklopke in spin koles inženirji določijo delovanje sklopke pri speljevanju. Ta nastavitev je močno odvisna od temperature podlage dirkališča, lepenja gum in tudi štartnega položaja. Nastavitev se spremeni tudi pri speljevanju v boksih.
  12. Gumb za nastavitve pnevmatik, ki samo spremeni način zapisovanja telemetričnih podatkov glede na različen tip pnevmatik (mokra steza, suha steza, srednja), ker so njihovi diametri malce različni.
  13. Dve sklopki. Obe se uporabljata pri štartu. Eno dirkač drži stisnjeno do konca, z drugo pa nadzira prenos moči na kolesa.
  14. Nastavitve navora motorja dirkač spreminja skupaj z nastavitvami zavor in diferenciala, da si zagotovi čimboljšo vodljivost vozila. S tem gumbom spreminja hitrost padanja obratov in s tem pridobi večjo stabilnost v zavojih. Ker so ti parametri odvisni od temperature, obrabe gum in oblike proge jih morajo dirkači stalno spreminjati (na 10 krogov, ali včasih kar na vsakega).
  15. Vzvratna prestava. [4]Nisem vedel, da to imajo?
  16. Nastavitve motorja. Obstajajo različne nastavitve za motorje na kvalifikacijah, na dirkah, pa tudi tiste ekonomične, kjer se porabi manj goriva ali več goriva.
  17. Bencinska črpalka, ki jo uporabljajo v delavnici za izpraznitev rezervoarja.
  18. Pijača za voznika. Vsak dirkač dobi pol litra pijače (polne soli in magnezija, ter ostalih hranil izgubljenih s potenjem), ki jo večer pred tekmo zmrznejo in jo prinesejo do bolida 10 minut pred dirko. Do štarta je že popolnoma staljena, sredi dirke pa vroča kot čaj.
  19. Nevtralna prestava, ki je v uporabi v boksih in pred začetkom dirke.
  20. Porazdelitev moči zavor. S tem gumbom se spreminja količina moči, ki gre ob pritisku na pedal k zadnjim in k sprednjim zavoram. Večina voznikov vozi med 53% – 56% na sprednje zavore.  Gumb izpiše trenutno razporeditev.

Tudi po teh podatkih se vidi zakaj so vozniki v Formuli 1 res pravi izbranci. Malo ljudi na svetu bi lahko počelo toliko stvari hkrati, pri tako psihično in fizično zahtevnem športu. Kako vem? Po razmerah na naših cestah….
pe. es.
Formule 1 in njenih dirk ne spremljam in jih nikoli nisem. Za vse dez-, mis- in mim-informacije se vsem prizadetim močno opravičujem. Popravke, razlage in pametovanja pa prosim čimprej v komentarje, preden ta zapis vidi kakšen strokovnjak. :mrgreen:
Vir slike

References

References
1 in je temu posvetil nekaj časa
2 občasno sem med njimi
3 Upam, da sem tega razumel prav.
4 Nisem vedel, da to imajo?

7 comments

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen.